نحوه تقسیم و تسهیم هزینههای ساختمان (آپارتمان)
با رشد شهرها و جمعیت ساکن در آنها، شاهد پیدایش ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری با تعداد واحد های بالا بوده ایم. هر یک از این ساختمان ها را میتوان به مثابه یک جامعه در نظر گرفت. لذا جهت برقراری نظم و عدالت و همچنین حفظ حقوق افراد جامعه نیازمند قانون گذاری و اجرای آن قوانین می باشیم. قانون تملک آپارتمانها در سال 1343 شمسی به تصویب رسید و در سال های مختلف مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت. یکی از مواردی که باعث ایجاد ابهام و اختلاف در مدیریت آپارتمانها میگردد، فرآیند تسهیم هزینههای ساختمان و محاسبه شارژ اهالی براساس آن می باشد.
البته می توان این ابهامات را به حداقل رساند و تقسیم هزینهها را به نحوی انجام داد تا حداکثر رضایت بین اهالی ساختمان حاصل شود. یکی از این روش ها، دسته بندی هزینهها به دو دسته هزینههای جاری و هزینههای اساسی است. البته لازم به ذکر است که دسته بندی فوق فقط جهت قسمتهای مشترک ساختمان مطرح خواهد بود و هزینه قسمتهای اختصاصی مربوط به مالکین و ساکنین همان قسمت (واحد) می باشد.
دسته بندی هزینهها
1- هزینههای جاری:
به هزینههایی اطلاق می شود که تسهیم و تقسیم آنها ارتباط مستقیمی با مساحت و زیر بنای هریک از واحد ها ندارد. بلکه عموما به نسبت مساوی بین تمام واحد ها تقسیم و تسهیم می گردد. هزینههایی مانند هزینه سرویس دوره ای آسانسور، نظافت، نگهبان، سرایدار، باغبان، تزئینات لابی و قسمتهای مشترک و … از جمله این هزینهها می باشد.
هزینههای مربوط به قسمتهای اشتراکی که تحت استفاده انحصاری برخی از واحدها است (مانند حیاط یا پشت بام انحصاری) جزو این نوع هزینهها نمی باشد.
توافق بر سر پرداخت هزینههای جاری مشترک، ما بین مستاجر و مالک هر واحد باید صورت گیرد و در قرارداد اجاره صراحتا قید گردد.
2- هزینههای اساسی:
چنانچه مالکان ترتیبی را برای تقسیم حقوق و مخارج پیش بینی نکرده باشند، هزینههای اساسی ساختمان به نسبت مساحت هر یک از واحدها محاسبه خواهد شد. این نوع هزینهها شامل تعمیرات اساسی آسانسور، تعمیرات نمای ساختمان، تعمیرات تاسیسات ساختمان و … می باشد.
راهکار اجرایی جهت تسهیل فرآیند تقسیم هزینههای ساختمان
تسهیم هزینهها یکی از دغدغه های مدیریت ساختمان است. متاسفانه، به دلیل عدم وجود ساز و کار مشخص، عموما منجر به نارضایتی اهالی، عدم شفافیت، ناعدالتی، پیچیدگی محاسبات و بروز مشکلات مشابه می گردد. سامانه مدیر ابری ساختمان این امکان را به مدیر می دهد تا با روش های استاندارد و متنوع بتواند هزینهها را بین واحدهای ساختمان تحت مدیریت خود تسهیم و ثبت نماید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.