تسهیم هزینه‌های ساختمان

نحوه تقسیم و تسهیم هزینه‌های ساختمان (آپارتمان)

با رشد شهرها و جمعیت ساکن در آنها، شاهد پیدایش ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری با تعداد واحد های بالا بوده ایم. هر یک از این ساختمان ها را میتوان به مثابه یک جامعه در نظر گرفت. لذا جهت برقراری نظم و عدالت و همچنین حفظ حقوق افراد جامعه نیازمند قانون گذاری و اجرای آن قوانین می باشیم. قانون تملک آپارتمانها در سال 1343 شمسی به تصویب رسید و در سال های مختلف مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت. یکی از مواردی که باعث ایجاد ابهام و اختلاف در مدیریت آپارتمانها میگردد، فرآیند تسهیم هزینه‌های ساختمان و محاسبه شارژ اهالی براساس آن می باشد.

البته می توان این ابهامات را به حداقل رساند و تقسیم هزینه‌ها را به نحوی انجام داد تا حداکثر رضایت بین اهالی ساختمان حاصل شود. یکی از این روش ها، دسته بندی هزینه‌ها به دو دسته هزینه‌های جاری و هزینه‌های اساسی است. البته لازم به ذکر است که دسته بندی فوق فقط جهت قسمت‌های مشترک ساختمان مطرح خواهد بود و هزینه قسمت‌های اختصاصی مربوط به مالکین و ساکنین همان قسمت (واحد) می باشد.

دسته بندی هزینه‌ها

1- هزینه‌های جاری:

به هزینه‌هایی اطلاق می شود که تسهیم و تقسیم آنها ارتباط مستقیمی با مساحت و زیر بنای هریک از واحد ها ندارد. بلکه عموما به نسبت مساوی بین تمام واحد ها تقسیم و تسهیم می گردد. هزینه‌هایی مانند هزینه سرویس دوره ای آسانسور، نظافت، نگهبان، سرایدار، باغبان، تزئینات لابی و قسمت­های مشترک و … از جمله این هزینه‌ها می باشد.

هزینه‌های مربوط به قسمت‌های اشتراکی که تحت استفاده انحصاری برخی از واحد­ها است (مانند حیاط یا پشت بام انحصاری) جزو این نوع هزینه‌ها نمی باشد.

توافق بر سر پرداخت هزینه‌های جاری مشترک، ما بین مستاجر و مالک هر واحد باید صورت گیرد و در قرارداد اجاره صراحتا قید گردد.

2- هزینه‌های اساسی:

چنانچه مالکان ترتیبی را برای تقسیم حقوق و مخارج پیش­ بینی نکرده باشند، هزینه‌های اساسی ساختمان به نسبت مساحت هر یک از واحد­ها محاسبه خواهد شد. این نوع هزینه‌ها شامل تعمیرات اساسی آسانسور، تعمیرات نمای ساختمان، تعمیرات تاسیسات ساختمان و … می باشد.

راهکار اجرایی جهت تسهیل فرآیند تقسیم هزینه‌های ساختمان

تسهیم هزینه‌ها یکی از دغدغه­ های مدیریت ساختمان است. متاسفانه، به دلیل عدم وجود ساز و کار مشخص، عموما منجر به نارضایتی اهالی، عدم شفافیت، ناعدالتی، پیچیدگی محاسبات و بروز مشکلات مشابه می گردد. سامانه مدیر ابری ساختمان این امکان را به مدیر می دهد تا با روش های استاندارد و متنوع بتواند هزینه‌ها را بین واحد­های ساختمان تحت مدیریت خود تسهیم و ثبت نماید.

روش های تسهیم هزینه در سامانه مدیر ابری ساختمان:
  1. مساوی بین واحد ها
  2. به نسبت تعداد نفرات واحد ها
  3. به نسبت متراژ واحد ها
  4. بر­اساس شارژ پیش فرض
  5. مبلغ دلخواه

جهت تشریح روش های تسهیم هزینه در سامانه مدیر ابری ساختمان می توانید به مقاله آموزشی زیر مراجعه فرمایید :

نحویه تسهیم هزینه ها در سامانه مدیر ابری ساختمان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *